28 Februari 2013

For the sake of career and skill enhancement


Seperti yang diimpikan selama beberapa minggu, akhirnya pada hari sabtu yang lepas aku menekadkan diri untuk memiliki Intel I7. Ye tuan-tuan dan puan-puan,memang ada jodoh diantara kami. Aku pun siap call mak lagi untuk meminta persetujuannya.

Proses pembelian dijalankan di kedai c-zone, plaza lowyat. Aku pergi bersama Pian kerana dia pun nak beli barang yang sama. Setelah menghabiskan masa selama 2jam untuk tawar menawar dengan kedai tersebut, akhirnya kami pulang membawa 2 set barangan komputer tu dengan hati yang teruja dan gembira.
I7 3770, 16Gb DDR3 Ram, dan Asus ATX Motherboard
Tengah inform kat awek...teruja...teruja
Ambik bau I7...dia punye bau..mendiskripsikan "berbaloi baloi!"
Secara jujur, inilah kali pertama aku membina sebuah pc yang berkemampuan tinggi. PC yang sebelumnya menggunakan Pentium 4 dan AMD X2 (Dual Core) yang takde la laju sangat. Tujuan utama menaiktaraf pc buat kali ini adalah khusus untuk pembelajaran. Kalau setakat nak main games, pc yang sebelum ni pun dah cukup bagus.

Dan malam tadi pun aku terbeli satu lagi aksesori tambahan kepada Pc ni, iaitu heatsink. Setelah melakukan pembacaan menerusi forum di internet, maka aku memilih CoolerMaster Hyper 212 Turbo Edition. Takde la power sangat disebabkan kekangan budget :(.
besar sebab ade 2 kipas je..
Prestasi I7 memang agak memuaskan hati jika dibandingkan dengan PC AMD aku yang terdahulu. Buat masa ini, aku telah mencuba dengan beberapa stress test, dan keputusannya agak baik. Berkenaan dengan VMware pula, aku telah menjalankan 6 server serentak, dan takde satu server pun yang slow. PC AMD yang terdahulu hanya mampu menjalankan 2 server serentak, itupun slow dan kadang-kadang "hang".

this is my training field :)
Jadi diharapkan dengan adanya peralatan yang cukup, dapatlah aku belajar sendiri dan dapat kerja yang bergaji tinggi seperti pegawai-pegawai gomen.

Terima kasih kerana membaca!

4 komeng:

maro rozalez berkata...

tggi la sangattt

wenk berkata...

tinggi sangat..xleh capai

Tanpa Nama berkata...

perghh terer ah.. bleh la beli casing aerocool =D http://www.aerocool.us/pgs/pgs-v/pgs_v_vs3_advance.htm

wenk berkata...

xde duit la ustazah :P

casing sekarang dah memenuhi kehendak.